Jakie uszczelnienie do łożysk?

Jakie uszczelnienie do łożysk będzie optymalnym rozwiązaniem? Wszystko zależy od pewnych czynników. W pierwszej kolejności warto w ogóle zapoznać się ze wszystkimi opcjami, by ostatecznie wybrać optymalne uszczelnienie techniczne. Rodzaje uszczelnień łożysk omawiamy w dzisiejszym artykule. Zapraszamy do lektury!

 

  1. Jak dobrać uszczelnienie do łożyska?
  2. Rodzaje uszczelnień technicznych

Jak dobrać uszczelnienie do łożyska?

uszczelnienia-lozyskW pewnych warunkach warto stosować uszczelnienie w łożyskach tocznych. Odpowiednio dobrane rozwiązanie nie tylko skutecznie chroni wnętrze komponentu przed zanieczyszczeniami, ale i minimalizuje ryzyko wypływania środka smarnego podczas pracy. Wybór optymalnego uszczelnienia techniczne wymaga określenia pewnych warunków. Pod uwagę należy wziąć przede wszystkim zorientowanie wału, niewspółosiowość, przestrzeń i temperaturę pracy. Warty jest również środek smarny, tarcie uszczelnienia i współśrodkowość. Oczywiście zwracamy uwagę także na rodzaj zanieczyszczeń (stałe, płynne, mieszane) i na wszystkie czynniki atmosferyczne panujące w danym otoczeniu.

 

Rodzaje uszczelnień technicznych

Wśród uszczelnień do łożysk wyróżnia się rozwiązania stykowe, bezstykowe i statyczne. Te pierwsze stykają się z ruchomymi częściami łożyska, w bezstykowych mamy określoną szczelinę między elementami ruchomymi, a nieruchomymi. Statyczne uszczelnienia zaś umieszcza się pomiędzy częściami nieruchomymi. Poniżej przedstawiamy krótkie informacje na temat poszczególnych rozwiązań.

 

Uszczelnienie stykowe

Jak już wspomnieliśmy uszczelnienie stykowe to taki rodzaj uszczelnienia, który podczas pracy styka się z ruchomymi elementami łożyska. Grupa ta obejmuje rozwiązania zaciskane osiowe, promieniowe wałów, mechaniczne oraz pierścienie typu V. Uszczelnienie zaciskane osiowe to inaczej opcja pomocnicza, polecana do montowania na wałach o dużej średnicy. Zwykle zaciska się je na nieruchomej części.

Uszczelnienia promieniowe zbudowane są między innymi ze sprężyny pierścieniowej zaciskowej, korpusu i wargi uszczelniającej. Można wykorzystać je przy smarach plastycznych oraz przy smarowaniu olejowym. Mechaniczne uszczelnienia natomiast to rozwiązanie składające się ze sprężystych podkładek talerzowych i pierścieni ślizgowych. Poleca się je aplikacjom, w których występują niskie prędkości i jednocześnie trudne warunki pracy.

 

Uszczelnienie bezstykowe

Tam, gdzie występuje bardzo duża prędkość obrotowa, poleca się stosować uszczelnienia bezstykowe, ponieważ nie stykają się one z powierzchniami ruchomymi i tym samym nie dochodzi do dodatkowego tarcia. W tej grupie wyróżnia się między innymi uszczelnienia rodzaju szczelinowego. W szczelinie między oprawą a wałem umieszcza się środek smarny. Bezstykowe uszczelnienie szczelinowe poleca się głównie w otoczeniu, w którym nie występują duże zanieczyszczenia oraz wilgoć.

Uniwersalnym rozwiązaniem bezstykowym jest uszczelnienie labiryntowe. Doskonale sprawdzi się zarówno przy smarach plastycznych, jak i smarowaniu olejowym. Na tle innych rozwiązań wyróżnia się brakiem wrażliwości na prędkość czy temperaturę. Szczeliny wykonuje się promieniowo lub osiowo – wszystko zależy od oprawy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.