Łożyska poprzeczne a wzdłużne

Łożyska poprzeczne a wzdłużne

Czym różnią się łożyska poprzeczne od wzdłużnych? W jakich wariantach produkuje się komponenty poprzeczne, a w jakich wzdłużne? Odpowiedzi na powyższe pytania szukaj w niniejszym artykule!

 

  1. Jakie siły działają na łożyska?
  2. Czym wyróżniają się łożyska poprzeczne?
  3. Co to jest łożysko wzdłużne?

 

Łożyska toczne to grupa komponentów, które między sobą różnią się nieco konstrukcją i tym samym właściwościami oraz możliwościami. Najpopularniejszy podział wiąże się z elementami tocznymi, a nazewnictwo bierze się właściwie od ich kształtów. Wybierając odpowiedni model łożyska do danej aplikacji, musimy zwracać uwagę na pewne czynniki, w tym także kierunek sił. Na rynku znajdziesz łożyska, które mają zdolność do przyjmowania jedynie obciążeń poprzecznych lub wzdłużnych. Dostępne są także rozwiązania, przejmujące znaczące siły promieniowe i nieco mniejsze osiowe lub na odwrót. Rodzaj siły jest właśnie jednym z tych czynników, którego nie możemy ignorować, wybierając komponenty toczne. Dlatego dziś opowiemy co nieco o tym zjawisku.

 

Jakie siły działają na łożyska?

Jak już wspomnieliśmy, na łożyska działają dwie siły. Jest to siła promieniowa – inaczej zwana poprzeczną, a także osiowa – czyli wzdłużna. Mając na uwadze, pod jakim kątem pod względem prostopadłej osi do kąta alfa (osi łożyska) działa całkowita siła, dobieramy najbardziej dopasowany komponent.

Na rynku znajdziesz łożyska poprzeczne, osiowe oraz skośne. Te ostatnie przystosowane są do przenoszenia sił skośnych, czyli poprzeczno-wzdłużnych. Montuje się je w aplikacjach, w których występuje zarówno obciążenie promieniowe, jak i osiowe. Najczęściej jednak siła poprzeczna jest większa lub równa sile osiowej. Łożyska skośne – poprzeczno-wzdłużne – najczęściej wykorzystuje się do łożyskowania kół, pracujących w samochodach. Dotyczy to głównie samochodów starszej generacji – dziś w nowszych autach montuje się raczej innowacyjnych piast.

 

Czym wyróżniają się łożyska poprzeczne?

lozysko-poprzeczneStandardowe łożyska poprzeczne wykorzystuje się w aplikacjach, w których muszą skutecznie przenosić siły promieniowe. W teorii w takich miejscach nie występują obciążenia wzdłużne. Kąt alfa powinien wynosić 0 stopni. Najpopularniejszą aplikacją, w której montuje się łożyska promieniowe jest przekładnia prasowa. Tam główne obciążenie rozpoczyna swoją drogę od pasa, który z kolei wywiera nacisk na pasowe koło, zainstalowane na ułożyskowanym w oprawie wale.

Kategoria modeli poprzecznych obejmuje łożyska kulkowe w wersji zwykłej, skośnej, wahliwej oraz samonastawnej. Ponadto w wersji poprzecznej produkuje się także komponenty stożkowe, walcowe, igiełkowe i baryłkowe. Zanim zdecydujesz się na konkretne łożysko, dokładnie sprawdź jego parametry. Niektóre rozwiązania mają zdolność także do przejmowania sił osiowych. To ważne, szczególnie jeśli w danej aplikacji występują nieznaczne obciążenia wzdłużne.

 

Co to jest łożysko wzdłużne?

łożysko-wzdluzneWydajne łożyska wzdłużne – czyli osiowe – służą do przenoszenia obciążeń wzdłużnych. Do tej kategorii należą także rozwiązania ściśle osiowe, czyli łożyska oporowe, których kąt alfa wynosi równo 90 stopni. W modelach osiowych alfa jest mniejszy niż 90 stopni, ale większy niż 45.

Teoretycznie łożysko osiowe przenosi jedynie obciążenia wzdłużne, jednakże w niektórych aplikacjach może występować siła promieniowa. Jedynym ograniczeniem jest to, że siła poprzeczna musi być mniejsza od osiowej. Obciążenia wzdłużne występują na przykład w biurowych krzesłach obrotowych.

W wersji osiowej produkuje się łożyska kulkowe jednorzędowe jednokierunkowe lub dwukierunkowe oraz komponenty skośne dwurzędowe dwukierunkowe. Ponadto na rynku znajdziesz komponenty wzdłużne stożkowe, walcowe, igiełkowe i baryłkowe również w kilku wariantach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.