Luz łożysk tocznych

Luz łożysk tocznych

Jeśli zastanawiasz się, czym jest luz łożysk tocznych i jakie ma znaczenie, zachęcamy do sprawdzania niniejszego artykułu!

 

  1. Luz wewnętrzny osiowy
  2. Luz wewnętrzny promieniowy
  3. Dobór luzów wewnętrznych łożyska

 

Luz to nic innego jak wielkość przesunięcia się jednego pierścienia względem drugiego. Biorąc pod uwagę kierunek przesunięcia, wyróżniamy luzy promieniowe i osiowe.

 

Luz wewnętrzny osiowy

Luz wewnętrzny osiowy – inaczej luz wzdłużny łożyska – to największe możliwe przesunięcie się jednego pierścienia w stosunku do drugiego w kierunku osiowym, bez wywierania jakiegokolwiek nacisku. Luzem wewnętrznym osiowym jest nazywana średnia arytmetyczna tych odległości osiowych, jakie powstają w wyniku przesuwania się pierścienia z jednego do drugiego skrajnego położenia. Natomiast bez wywierania nacisku oznacza, że pierścień nie jest obciążony żadną zewnętrzną siłą.

 

Luz wewnętrzny promieniowy

Luz wewnętrzny promieniowy – inaczej luz poprzeczny łożyska – to także – jak w przypadku luzu wzdłużnego – największe możliwe przesunięcie się jednego pierścienia w stosunku do drugiego, z tym że w kierunku poprzecznym. I także bez wywierania nacisku, czyli bez obciążeń powodowanych przez zewnętrzną siłę.

 

Znając już definicję luzu wewnętrznego promieniowego i osiowego, warto mieć także na uwadze, że przed zamontowaniem w węzeł luz łożyska jest większy od tego, z którym komponent ma do czynienia po instalacji – czyli z luzem pomontażowym. Pierścienie umieszczonego na wale i w obudowie mechanizmu są narażone na swego rodzaju odkształcenia. Luz ulega zmniejszeniu między innymi przez rozprężenie się pierścienia wewnętrznego i ściśnięcie pierścienia zewnętrznego.
Oprócz montażu na zmianę luzu łożyska wpływ ma także rozszerzalność cieplna komponentu i obciążenie.

 

Dobór luzów wewnętrznych łożyska

Dobierając optymalny luz wewnętrzny łożyska, należy mieć na uwadze następujące czynniki:

  • pasowanie
  • jakie jest dopuszczalne przesunięcie pomiędzy pierścieniami
  • jaka jest wartość wstępnego napięcia
  • jaki jest charakter obciążenia
  • jaki jest gradient temperatury między pierścieniami
  • jaki materiał i jaka jest grubość ścianek danej zabudowy

 

W przypadku doboru pasowania natomiast zwykle zwraca się uwagę na typ obciążenia, jego charakter i wielkość, a także na prędkość obrotową. Sam temat pasowania jest nieco obszerniejszy, dlatego nim dokładniej zajmiemy się w następnym artykule.

 

Wracając do tematu luzów, parametr ten określany jest za pośrednictwem litery C. I tym samym wyróżniamy:

  • C1 – czyli luz mniejszy niż C2
  • C2 luz mniejszy niż normalny
  • CN – luz normalny; oznaczenie luzu normalnego jest zwykle pomijane w zapisie
  • C3 – luz większy niż normalny
  • C4 – luz większy niż C3
  • C5 – luz większy niż C4

Klasyfikacja luzu ustanowiona przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną – w skrócie ISO – ma na celu ułatwienie doboru optymalnego luzu początkowego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.