Uszkodzone łożysko w alternatorze

Uszkodzone łożysko w alternatorze

Masz uszkodzone łożysko w alternatorze? A może zastanawiasz się, które komponenty sprawdzą się w tego rodzaju aplikacjach? Podpowiedzi szukaj w dzisiejszym artykule.

 

  1. Budowa alternatora
  2. Objawy uszkodzonego łożyska w alternatorze

 

Z reguły łożyska alternatora wraz ze szczotkami są elementami, które psują się najczęściej. Zanim jednak przejdziemy do objawów uszkodzonego komponentu, warto odpowiedzieć na pytanie, z czego właściwie składa się standardowy alternator i gdzie znajduje zastosowanie.

 

Budowa alternatora

Alternator jest prądnicą prądu przemiennego, stanowiącą głównym źródłem prądu. Podczas jazdy samochodem przemienia energię mechaniczną w prąd, który z kolei odprowadzany jest do akumulatora i tym samym do innych osprzętów, wymagających zasilenia. Składa się wentylatora, koła pasowego, tarcz, wirnika i stojana. Nowszy alternator może być pozbawiony wentylatora. W takiej sytuacji mechanizm chłodzi się specjalną cieczą.
Łożyska również stanowią część składową alternatora. Komponenty tego rodzaju montuje się na wale wirnika. Natomiast prąd powstaje w stojanie.

Gdzie stosujemy alternatory?

Alternatory powszechnie wykorzystuje się w pojazdach mechanicznych. Znajdziemy go między innymi w samochodach osobowych czy ciężarowych.

 

Objawy uszkodzonego łożyska w alternatorze

Zwykle uszkodzone łożysko zaczyna generować większy hałas podczas pracy. Dlatego, jeśli przyspieszając – to znaczy zwiększając prędkość obrotową Twojego silnika – usłyszysz niepokojące dźwięki lub głośniejszą pracę alternatora, to może oznaczać zużycie się łożyska. W takiej sytuacji należy odwiedzić warsztat samochodowy, w którym wymontują komponent i sprawdzą jego stan techniczny.
Jazda z zużytym łożyskiem w alternatorze nie jest przyjemna i może prowadzić do większych komplikacji. W niektórych przypadkach uszkodzony mechanizm blokuje całą prądnicę prądu przemiennego. A to z kolei generuje kolejne problemy, jak na przykład uszkodzenie się pasa napędowego.

Jakie łożyska dla alternatora?

Zwykle informacje na temat modelu łożyska, który należy użyć w danym alternatorze, podawane są przez producenta. Jednakże okazuje się, że najpopularniejszym produktem, po który sięgają nasi klienci, jest łożysko kulkowe 6203 2RS lub wariant 6303 także z uszczelnieniem typu 2RS. W obu przypadkach mamy rozwiązanie z luzem C3. Czasami interesanci sięgają po komponenty wyposażone w blaszki ochronne, doskonale radzące sobie z wyższymi obrotami. Są to modele, które w oznaczeniu zamiast 2RS mają ZZ.

 

Jeśli szukasz optymalnego łożyska do alternatora i nie wiesz, czy wybrany produkt jest odpowiedni, koniecznie skontaktuj się ze specjalistami ze sklepu Zaopatrzenie24!