czym odznaczają się łożyska igiełkowe

Czym odznaczają się łożyska igiełkowe?

Czym odznaczają się łożyska igiełkowe? W jakich sytuacjach i aplikacjach montuje się rozwiązania igiełkowe? Czy łożyska igiełkowe produkuje się w różnych konstrukcjach? Jeśli zastanawiasz się, czy łożyska igiełkowe będą odpowiednim dla Ciebie rozwiązaniem, koniecznie sprawdź właściwości i możliwości dostępnych na rynku komponentów. Podstawowe informacje na temat łożysk igiełkowych znajdziesz w poniższym artykule.

 

  1. Czym jest łożysko igiełkowe?
  2. Jakie rodzaje łożysk igiełkowych są dostępne?

 

Łożyska toczne dzieli się na dwie główne grupy — na łożyska kulkowe i wałeczkowe. Między sobą różnią się kształtem elementów tocznych oraz możliwościami i właściwościami. O ile w kategorii łożysk kulkowych wszystkie warianty mają kulki, o tyle w grupie wałeczkowej w łożyskach stosuje się elementy toczne o nieco odmiennych kształtach, przypominających różne warianty wałeczków. I tu wyróżniamy łożyska igiełkowe, stożkowe, baryłkowe oraz walcowe. Szukasz podstawowych informacji na temat łożysk igiełkowych? Znajdziesz je w dzisiejszym wpisie.

 

Czym jest łożysko igiełkowe?

łożyska igiełkowe - co to W łożyskach igiełkowych montuje się wałeczki, których długość jest od 3 do 10 razy większa od średnicy. Kształtem takie elementy toczne przypominają igiełki — stąd też nazwa łożyska igiełkowe. Standardowe komponenty wyróżniają się głównie zdolnością do przejmowania siły promieniowej. Mimo niewielkiego przekroju poprzecznego odznaczają się wysoką sztywnością oraz nośnością. Prosta konstrukcja i wspomniany mały przekrój poprzeczny to właściwości, które sprawiają, że łożyska igiełkowe świetnie dopasowują się do wałów. Do zalet komponentów tej grupy łożysk wałeczkowych zalicza się także wysoką odporność na niewspółosiowość oraz fakt, że doskonale radzą sobie w ciągłej pracy.

Łożyska igiełkowe produkuje się w różnych wariantach. Na rynku są dostępne — na przykład — modele pozbawione swobodnego pierścienia wewnętrznego. Takie rozwiązanie montuje się między innymi w silnikach czy przekładniach. Jeśli decydujesz się na łożysko igiełkowe pozbawione pierścienia wewnętrznego lub zewnętrznego, musisz pamiętać o tym, że w takiej sytuacji funkcję bieżni przejmuje wał lub otwór w oprawie. A zatem elementy te muszą być odpowiednio wyszlifowane i zahartowane, zanim zamontuje się w nich łożysko. Podobnie sprawa wygląda, kiedy decydujemy się na złożenie igiełkowe, składające się jedynie z elementów tocznych utrzymywanych przez koszyk.

 

Jakie rodzaje łożysk igiełkowych są dostępne?

Najpopularniejsze łożyska igiełkowe to modele cienkościenne, poprzeczne, wzdłużne oraz poprzeczne serii np. NA 48, RNA 69, RNA 49 czy NA 69. W komponentach poprzecznych montuje się z reguły blaszane koszyki. Modele, których średnica zewnętrzna wynosi więcej niż 20 mm, dodatkowo wyposaża się w otwór i rowek — elementy umożliwiające skuteczne dosmarowywanie.

W łożyskach igiełkowych cienkościennych stosuje się tłoczone zewnętrzne pierścienie, które produkuje się najczęściej z blachy stalowej. Tego rodzaju łożyska montuje się z reguły bez pierścienia wewnętrznego. Te zaś możemy zastosować głównie wtedy, gdy odpowiednie wykonanie czopa nie jest możliwe. Cienkościenne łożyska igiełkowe dostępne są w wersji nieprzelotowej (RBNA) oraz przelotowej (RHNA).

Na rynku znajdziesz także złożenia igiełkowe. To komponenty, które wyróżniają się bardzo małym poprzecznym przekrojem i jednocześnie dużą nośnością. Składają się z elementów tocznych w kształcie igiełek, które utrzymuje koszyk. A zatem złożenia igiełkowe są pozbawione pierścienia zewnętrznego i wewnętrznego.

Jeśli interesuje Cię rozwiązanie, które ma zdolność do przenoszenia obciążeń osiowych, koniecznie zwróć uwagę na igiełkowe łożyska wzdłużne. To modele, które mogą pracować zarówno w połączeniu z prawidłowo dobranym wewnętrznym pierścieniem, jak i będąc w bezpośrednim kontakcie z poszczególnymi częściami maszyny.