Marka ZVL produkuje dobrej jakości łożyska, które są dostępne trakcyjnej cenie. Z tego powodu komponenty tej firmy cieszą się sporą popularnością na polskim i ogólnie międzynarodowym rynku. Jakie łożyska wałeczkowe proponuje ZVL swoim klientom? Podstawowe informacje na temat łożysk wałeczkowych ZVL znajdziesz w dzisiejszym wpisie.
- Czym charakteryzują się łożyska wałeczkowe jednorzędowe?
- Jakie zalety mają łożyska walcowe z pełną ilością elementów tocznych?
- Czym wyróżniają się łożyska baryłkowe dwurzędowe?
- Jakie łożyska wałeczkowe wzdłużne proponuje ZVL?
Interesują Cię łożyska wałeczkowe, ale nie wiesz, na jakiego producenta postawić? Jeśli chcesz kupić wydajne, dobrej jakości rozwiązania, które jednocześnie są dostępne w korzystnych i atrakcyjnych cenach, już teraz sprawdź komponenty marki ZVL. Oferta obejmuje nie tylko tanie łożyska, ale i nieco droższe produkty, przeznaczone do pracy w trudniejszych warunkach. Jeśli chodzi o wałeczkowe modele w asortymencie znajdziesz przede wszystkim łożyska wałeczkowe jednorzędowe, walcowe z pełną ilością elementów tocznych, baryłkowe dwurzędowe oraz walcowe i baryłkowe wzdłużne. Czym wyróżniają się poszczególne komponenty? Odpowiadamy w poniższym artykule.
Czym charakteryzują się łożyska wałeczkowe jednorzędowe?
To, co wyróżnia łożyska wałeczkowe jednorzędowe, to przede wszystkim zdolność przejmowania znacznych obciążeń poprzecznych przy stosunkowo małym wymiarze. Modele wałeczkowe jednorzędowe w niektórych wykonaniach dodatkowo mogą przenosić małe siły wzdłużne jednokierunkowe lub dwukierunkowe.
Pierścień zewnętrzny i wewnętrzny ma bieżnie, które z powierzchnią cylindrycznego elementu tocznego umożliwiają optymalny rozkład wszelkich obciążeń. Takie rozwiązania pozwala także na skuteczne działanie środka smarnego między tymi częściami łożyska, które się ze sobą stykają. To wszystko w połączeniu z konstrukcją zapewnia nie tylko optymalne obroty, ale także zapobiega tarciu — i tym samym powstawaniu nadmiernych temperatur.
Konstrukcje łożysk wałeczkowych jednorzędowych
Standardowe łożysko wałeczkowe jednorzędowe składa się z pierścienia i wewnętrznego pierścienia z koszykiem, w którym umieszcza się elementy toczne oraz z dodatkowego, osobnego pierścienia. W ofercie ZVL komponenty dostępne są w kilku konstrukcjach — znajdziesz między innymi modele typu NU, NJ, N czy NUP. Dokładnie zapoznaj się z charakterystyką poszczególnych wykonań, aby mieć pewność, że ostatecznie wybierzesz najlepsze rozwiązanie dla siebie. Informacje na temat konstrukcji łożysk wałeczkowych znajdują się głównie w katalogu łożysk danego producenta.
Zastosowanie łożysk wałeczkowych jednorzędowych
Jednorzędowe łożyska wałeczkowe świetnie sprawdzą się tam, gdzie wymagana jest zdolność przejmowania dużych obciążeń przy jednoczesnych dużych prędkościach. Często komponenty tego rodzaju montuje się w osiach kół, częściach maszyn czy młynach.
Jakie zalety mają łożyska walcowe z pełną ilością elementów tocznych?
W asortymencie ZVL dostępne są także łożyska walcowe z pełną ilością elementów tocznych. Niska — w porównaniu do szerokości — konstrukcja i pełna ilość wałeczków sprawia, że takie komponenty przejmują dużo większe obciążenia przy stosunkowo małych wymiarach obudowy.
Oferowane przez markę ZVL rozwiązania wyposaża się w maksymalną liczbę elementów tocznych. Jednocześnie w takich komponentach nie montuje się koszyka, a to stwarza nieco inne kinetyczne warunki związane z przejmowaniem obciążeń. Co to oznacza w praktyce? Otóż to, że łożyska walcowe z pełną liczbą elementów tocznych nie mogą pracować z aż tak dużymi prędkościami, jak modele standardowe wyposażone w koszyki.
Proponowane przez ZVL łożyska walcowe z pełną liczbą elementów tocznych zbudowane są z trzech części:
- pierścień zewnętrzny,
- elementy toczne (wałeczki),
- pierścień wewnętrzny z obrzeżami.
Konstrukcje łożysk walcowych z pełną ilością elementów tocznych
Podobnie jak wyżej wspomniane modele wałeczkowe jednorzędowe również i walcowe z pełną ilością elementów tocznych dostępne są w kilku konstrukcjach. Do najpopularniejszych zalicza się produkty typu NCF oraz z dwurzędowych NNC, NNCL, NNCF i NNF.
NCF to modele łożysk walcowych z pełną liczbą elementów tocznych, które składają się z pierścienia wewnętrznego z dwoma obrzeżami i zewnętrznego z jednym obrzeżem. W niniejszych komponentach używa się także osadczy pierścień sprężynujący. To ten element utrzymuje zespół w całości. Takie łożyska serii NCF mają zdolność przejmowania nie tylko obciążeń poprzecznych, ale i wzdłużnych jednokierunkowych. Dodatkowo umożliwiają kompensowanie osiowych przemieszczeń wału — warto jednak podkreślić, że chodzi o niewielkie przemieszczenia. Zanim zdecydujesz się na zakup takiego łożyska, koniecznie sprawdź dopuszczalne wartości przemieszczeń w tabeli wymiarowej, którą znajdziesz między innymi w katalogu producenta.
Czym wyróżniają się łożyska baryłkowe dwurzędowe?
Jeśli chodzi o łożyska baryłkowe, to właśnie dwurzędowe rozwiązania cieszą się największą popularnością. Mogą przenosić duże obciążenia poprzeczne w aplikacjach, w których występują również siły wzdłużne działające w dwóch kierunkach. Na tle innych rozwiązań standardowe łożyska baryłkowe dwurzędowe wyróżniają się dużą liczbą symetrycznych i podłużnych wałeczków o sporej średnicy i sferycznej powierzchni, które ułożone zostały w dwóch rzędach. Elementy toczne mają dodatkowo wspólną sferyczną bieżnię znajdującą się na zewnętrznym pierścieniu.
Takie właściwości łożysk baryłkowych sprawiają, że komponenty te umożliwiają przejmowanie dużo większych obciążeń czy pracę w stosunkowo niskiej temperaturze przy wyższych prędkościach.
Ogólnie budowa łożysk baryłkowych dwurzędowych ZVL opiera się na wspomnianych symetrycznych baryłkach. Producent dostarcza komponenty z koszykiem stalowym i pływającym pierścieniem środkowym, z jednoczęściowym grzebieniowym koszykiem mosiężnym lub z koszykiem dzielonym. Z położenia centralnego łożyska baryłkowe mogą bez problemu się wychylać — nie zakłóca to ich poprawnego funkcjonowania.
Jakie łożyska wałeczkowe proponuje ZVL?
Łożyska wałeczkowe marka ZVL proponuje także w wersji wzdłużnej. W ofercie znajdziesz komponenty walcowe wzdłużne i baryłkowe wzdłużne. Czym wyróżniają się oba rozwiązania?
Łożyska walcowe wzdłużne
Ogólnie łożyska walcowe wzdłużne to idealne komponenty dla układów charakteryzujących się wysoką sztywnością oraz jako alternatywa dla łożysk wzdłużnych, które nie spełniają wymagań danej aplikacji dotyczących wysokiej nośności. Takie łożyska przenoszą duże obciążenia wzdłużne i są właściwie niewrażliwe na ewentualne obciążenia udarowe. Pamiętaj, że łożyska walcowe wzdłużne nie przejmują sił promieniowych.
Łożyska baryłkowe wzdłużne
Łożysko baryłkowe wzdłużne to komponent przystosowany do przejmowania dużych sił osiowych. Ze względu na swoją konstrukcję mogą przenosi także obciążenia promieniowe. Modele baryłkowe wzdłużne są rozłączne, co znacznie ułatwia montaż i demontaż takiego łożyska.
Wspomniana budowa łożysk baryłkowych wzdłużnych umożliwia pracę przy wzajemnych wychyleniu pierścieni. Co to oznacza? Otóż to, że takie komponenty nie są wrażliwe na ugięcia. Informacje na temat dopuszczalnych wychyleń znajdziesz w katalogu producenta.
Wzdłużne łożyska baryłkowe składają się z dużej ilości niesymetrycznych elementów tocznych, które swoim kształtem przypominają baryłkę. Wyróżniają się optymalnym przyleganiem tychże elementów tocznych do bieżni. Dzięki temu takie łożyska są w stanie przenosić bardzo duże obciążenia wzdłużne.
Gdzie znajdą zastosowanie łożyska ZVL baryłkowe wzdłużne? Komponenty w takim wykonaniu świetnie sprawdzą się w aplikacjach wymagających przenoszenia dużych obciążeń osiowych. Modele baryłkowe wzdłużne to świetna opcja między innymi dla sprzętu górniczego, dźwigów, obrabiarek czy okrętowych wałów napędowych.