Czym jest łożysko walcowe?

Aby mieć pewność, że montujemy poprawny model łożyska, musimy zapoznać się z charakterystyką każdego dostępnego wariantu. Przynajmniej tych głównych grup. Dlatego dziś w skrócie opowiemy o modelach wałeczkowych, a dokładnie walcowych. Zatem czym jest łożysko walcowe?

 

  1. Budowa łożyska walcowego
  2. Czym charakteryzuje się łożysko walcowe?
  3. Zastosowanie łożysk walcowych

 

Grupa łożysk tocznych dzieli się na komponenty kulkowe i wałeczkowe. Obie podgrupy składają się z wielu wariantów, różniących się między sobą parametrami i nierzadko konstrukcją. Do najpopularniejszych rozwiązań zalicza się łożyska kulkowe, ale są oczywiście pewne aplikacje, w których modele te się nie sprawdzają. W takiej sytuacji zwraca się uwagę na produkty wałeczkowe. Ta podgrupa składa się z łożysk walcowych, stożkowych, baryłkowych i igiełkowych. W niniejszym artykule omówimy te pierwsze. Co to jest łożysko walcowe?

 

Budowa łożyska walcowego

łożysko-walcoweStandardowe łożysko walcowe składa się z pierścienia zewnętrznego, wewnętrznego, koszyka i elementów tocznych w kształcie wałeczków walcowych. Na pierścieniach umieszcza się bieżnie główne i pomocnicze. Te pierwsze przenoszą – jak sama nazwa wskazuje – główne obciążenia. Pomocnicze natomiast przejmują obciążenia, których kierunek działania jest inny, niż ten główny. Warto również pamiętać, że jeden pierścień pozbawia się jednej bieżni, co umożliwia na delikatne przemieszczenia względem obudowy podczas pracy.

Wariantów łożysk walcowych jest wiele. Do najpopularniejszych zalicza się modele jednorzędowe z koszykiem. Dostępne są także rozwiązania jednorzędowe z pełną liczbą wałeczków, dwurzędowe z koszykiem lub pełną liczbą wałeczków oraz wielorzędowe, również z koszykiem lub pełną liczbą wałeczków. Ponadto na rynku możesz znaleźć łożyska walcowe różnych serii wymiarowych. Między sobą komponenty te mogą różnić się pewnymi parametrami oraz – oczywiście – budową. Na przykład łożysko walcowe serii N nie przenosi w ogóle obciążeń osiowych, podczas gdy modele NJ czy NUP mają tę zdolność. N to rozwiązanie wyposażone w zewnętrzny pierścień przelotowy, natomiast NJ to komponenty składające się między innymi z pierścienia wewnętrznego jednostronnie przelotowego, a NUP z wewnętrznego pierścienia przelotowego jednostronnie i ustalającego pierścienia. Aby mieć pewność, że wybieramy optymalne rozwiązanie, warto zapoznać się z każdą dostępną serią łożysk walcowych. Do najpopularniejszych zalicza się modele N, NP, NF, NU, NUC, NUB, NJ, NUJ, NJP, NUP oraz NH.

 

Czym charakteryzuje się łożysko walcowe?

Łożyska walcowe to komponenty, które przenoszą dużo większe obciążenia niż popularne łożyska kulkowe o tych samych wymiarach. Modele standardowe przejmują jedynie obciążenia poprzeczne. Warto również pamiętać, że komponenty walcowe wykazują dużą wrażliwość nawet na małe błędy współosiowości zarówno wału, jak i oprawy.

Wałeczki w kształcie cylindrycznym mają kontakt liniowy z bieżniami. Oba pierścienie natomiast są rozwiązaniem rozdzielnym. Na rynku dostępne są rozwiązania, w których któryś z pierścieni nie ma w ogóle obrzeży. Taka konstrukcja umożliwia przemieszczanie się pierścieni względem siebie i to w dwóch kierunkach. Natomiast modele, w których jeden pierścień ma dwa obrzeża, a drugi jedno, mają zdolność do przejmowania obciążeń osiowych w jednym kierunku. Właściwości te różnią się w zależności od serii łożyska, którą wybierzemy. Dlatego zalecamy zapoznać się z każdym typem komponentu walcowego, by ostatecznie wybrać ten, który spełni nasze wszystkie wymagania.

Dwurzędowe łożysko walcowe wyróżnia się dużo większą sztywnością promieniową. To świetne rozwiązanie dla precyzyjnych obrabiarek.

 

Zastosowanie łożysk walcowych

Dobra sztywność, wysoka nośność i małą średnica zewnętrzna sprawiają, że łożysko walcowe jest idealnym rozwiązaniem do łożyskowania wrzecion pracujących w obrabiarkach do metali czy do walcarek. Nierzadko stosuje się je w dźwigach czy przekładniach. Modele mające zdolność do przenoszenia również obciążeń osiowych (szczególnie tych, które mają charakter udarowy) świetnie sprawdzą się również tam, gdzie występują bardzo duże prędkości obrotowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.