Na pewno zauważyłeś, że na rynku znajduje się wiele łożysk różnego rodzaju. Z tego względu trudniej jest dobrać odpowiedni model, nie wiedząc, co czego konkretnie jest on przystosowany. Dlatego dziś postaramy się wyznaczyć najważniejsze podziały i w skrócie omówić ich cechy charakterystyczne.
Podział łożysk ze względu na materiał
Materiał dobierany jest na przykład ze względu na warunki pracy. A mianowicie, nie każdy nadaje się na przykład do wysokich temperatur. Ponadto istotna jest również kwestia zastosowania łożyska. I tym samym, mechanizmy te możemy podzielić na:
- łożyska stalowe;
- łożyska nierdzewne;
- łożyska z tworzyw sztucznych;
- łożyska hybrydowe;
- łożyska ceramiczne;
Jeśli łożysko będzie pracowało w otoczeniu korozyjnym, warto zastosować na przykład łożyska nierdzewne. Są trwalsze i nie ulegną tak szybko zniszczeniu. Modele ceramiczne doskonale sprawdzą się tam, gdzie praca odbywa się w bardzo szerokim zakresie temperatur, na przykład od -50 stopni to 1300 stopni Celsjusza. Informacje na temat warunków pracy i otoczenia, zawsze są podawane przy konkretnym produkcie. Zanim zdecydujesz się na dany materiał, koniecznie dokładnie je przeanalizuj!
Podział łożysk ze względu na konstrukcję
Ze względu na budowę wyróżniamy głównie:
- łożyska ślizgowe;
- łożyska toczne;
- łożyska magnetyczne;
- łożyska hydrauliczne;
- łożyska elektryczne;
Konstrukcja ma wpływ na zasady działania oraz na właściwości danego modelu. I tym samym na przykład łożysko toczne ma krótszą żywotność, ale doskonale radzi sobie przy większych obrotach, gdzie przy łożysku ślizgowym okres użytkowania jest dłuższy, ale rodzaj ten lepiej sprawdza się przy niższych prędkościach. Łożyska toczne trzeba smarować, modele ślizgowe nie (chociaż istnieją pewne wyjątki). Cechy charakterystyczne każdego typu zawsze są wypisane przy konkretnym produkcie. Zawsze warto je dokładnie sprawdzić.
Podział ze względu na wychylanie się pierścieni
Zmiana położenia kątowego pierścieni jest ważna, szczególnie gdy mamy do czynienia z nierównymi i niedokładnymi maszynami i otworami. Takie wychylanie się pierścieni sprawia, że wszelkie błędy w kwestii współosiowości automatycznie się “naprawiają”, inaczej mówiąc, redukują. Biorąc pod uwagę tę kwestię, łożyska możemy podzielić na:
- zwykłe – pierścienie nie zmieniają kąta osi obrotu;
- wahliwe – przystosowane do równoważenia niewspółosiowości danego wału względem oprawy, czyli oś obrotu łożyska wahliwego dopasowuje się jakby do osi obrotu wału. Świetnie radzą sobie z przenoszeniem bardziej złożonych obciążeń.
- samonastawne – zwykle kupuje się je z oprawami. Charakteryzują się brakiem wrażliwości na jakiekolwiek błędy związane ze współosiowością.
Ostatnim, równie istotnym podziałem, jest rozróżnienie łożysk ze względu na kierunek sił, ale ze względu na obszerność obecnego artykułu, tematem tym zajmiemy się w niedalekiej przyszłości.
Kto by się spodziewał, że istnieje aż tyle rodzajów łożysk 😮 ta strona to prawdziwa kopalnia wiedzy!