Technologia łożysk hybrydowych

Technologia łożysk hybrydowych

Łożyska hybrydowe z dnia na dzień zyskują coraz większą popularność. Dlaczego?

 

    1. Ceramiczne elementy toczne
    2. Powłoki
    3. Typy uszczelnienia
    4. Smarowanie
    5. Stopy metali

 

Łożyska hybrydowe w konstrukcji niczym nie różnią się od modeli konwencjonalnych. Składają się ze stalowych pierścieni i elementów tocznych. A jednak z jakieś przyczyny są trwalsze i niezawodne niż konkurencyjne produkty. Przyczyną uzyskania lepszych właściwości łożyska, jak i zagwarantowanie dłuższej żywotności jest innowacyjna technologia, którą marka CeramicSpeed wykorzystuje.

 

Ceramiczne elementy toczne

łożysko hybrydoweCeramiczne elementy toczne w przypadku łożysk CeramicSpeed wyprodukowane zostały dokładnie z azotku krzemu – Si3N4. Główną zaletą tego materiału jest fakt, że stanowi on świetny izolator przed prądami błądzącymi. W konsekwencji łożyska hybrydowe z tego rodzaju kulkami doskonale sprawdzą się w silnikach elektrycznych, w których wymaga się od łożyska właśnie tej odporności. W innym przypadku dochodzi do erozji elektrycznej, mechanizm ostatecznie ulega uszkodzeniu i wymaga wymiany, co z kolei wiąże się z nieplanowanym przestojem i wyższymi kosztami eksploatacyjnymi. Azotek krzemu sam w sobie nie przewodzi prądu i tak naprawdę nie potrzebuje nawet dodatkowych powłok. Zdolność izolacyjna kulek ceramicznych CeramicSpeed wynosi aż 15 kV, podczas gdy w standardowych łożyskach maksymalnie 1 kV – oczywiście o ile powłoka nie została uszkodzona, na przykład podczas montażu.

Kulki ceramiczne wyprodukowane z azotku krzemu charakteryzują się wyższą twardością, lepszą trwałością i świetnymi parametrami wysokotemperaturowymi. Dzięki tym zaletom podczas pracy poziom tarcia jest znacznie zmniejszony, co przekłada się na możliwość osiągania bardzo wysokich prędkości. Ponadto rozwiązanie CeramicSpeed gwarantuje równie mniejsze straty energii.

Powłoki

łożysko hybrydowePowłoki zapewniają dodatkową ochronę łożyskom tocznym, dlatego warto w nie inwestować. W przypadku łożysk hybrydowych dostępne są powłoki wykonane ze stali – na przykład stali nierdzewnej. To rozwiązanie ma wiele zalet. Między innymi wydłuża żywotność mechanizmu, zwiększa poziom odporności na korozję i zmniejsza tarcie, zużycie czy ryzyko wystąpienia awarii.
Oferta obejmuje trzy typy powłok:

  • CorroCoat – powłoka całkowita, którą można wykorzystać na pierścieniach oraz innych częściach, gdzie wymagany jest wysoki poziom odporności na korozję. Po nałożeniu powłoki CorroCoat część „powleczona” uzyskuje matową, aluminiową barwę.
  • HardCoat – do powlekania stykowych powierzchni. Powłokę tego rodzaju stosuje się na elementach tocznych, bieżniach i częściach, które muszą być jeszcze bardziej odporne na zużycie i w celu zmniejszenia poziomu tarcia. Po wykorzystaniu powłoki HardCoat element „powleczony” otrzymuje antracytowy kolor.
  • WearCoat – powłoka dedykowana każdemu rodzajowi stali. Powłoka ta jest wytwarzana w taki sam sposób jak HardCoat, jednakże ma bardziej szerokie zastosowanie, ponieważ może być wykorzystywana przy każdej stali. HardCoat natomiast tylko w materiałach charakteryzujących się wysoką jakością.

Typy uszczelnienia

W asortymencie dostępne są standardowo jedno- i dwustronne uszczelnienia. W zależności od potrzeb oferta CeramicSpeed obejmuje:

  • uszczelnienie bezstykowe, gumowe, gwarantujące odpowiednią ochronę łożyska (RZ / 2RZ).
  • uszczelnienie stykowe, gumowe (RS / 2RS).
  • uszczelnienie bezstykowe, stalowe – niepowodujące tarcia, ani nieograniczające prędkości obrotowej (Z / 2Z).
  • system uszczelniający GCS – mocowane do istniejącego już uszczelnienia. Tym samym tworzy się kolejna komora, którą wypełnia się smarem.
  • uszczelnienie z oprawą BPSBlack Plate. Jest to system składający się z czarnej płyty, zaopatrzonej w uszczelnienia i obudowy wraz ze złączem smarującym.

Smarowanie

łożysko hybrydoweSmary dostosowane są do różnych aplikacji. Produkty składają się z oleju bazowego syntetycznego lub mineralnego, zagęszczacza lub mydła oraz w dodatki, których celem jest zoptymalizowanie właściwości danego detergentu. Podczas dokonywania wyboru trzeba wziąć pod uwagę wszystkie parametry pracy oraz warunki zewnętrzne, by odpowiednio dopasować smar. Jest to bardzo istotne, ponieważ celem smaru jest zagwarantowanie lepszej ochrony przed zanieczyszczeniami, korozją i zapewnienie niezawodności.

Stopy metali

łożysko hybrydoweŁożyska hybrydowe skonstruowane są z pierścieni wyprodukowanych z wysokowęglowej, chromowanej stali. Dostępne są również modele dla przemysłu spożywczego, w których wykorzystano stal określaną AISI 440C i AISI 420. Te same materiały doskonale sprawdzą się w środowiskach wysokotemperaturowych. Metale, z których korzysta CeramicSpeed, charakteryzują się nie tylko wysoką jakością i trwałością, ale także świetną odpornością na zużycie i na korozję.

 

 

Wszystkie wyżej opisane elementy i czynniki składają się w całość i dają nam niezawodne łożysko hybrydowe, które doskonale sprawdza się tam, gdzie standardowe produkty zawodzą. Cena łożyska tocznego ceramicznego jest wyższa, niż modelu konwencjonalnego, jednakże koszty szybko się zwracają. A do dlatego, że decydując się na rozwiązanie ceramiczne, zmniejszasz przede wszystkim ryzyko występowania nieplanowanych przestojów. Dlatego warto zainwestować nieco większą kwotę na samym początku, by później przez znacznie dłuższy czas cieszyć się trwałością i niezawodnością mechanizmu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.